„Dzieci to nasza przyszłość, dlatego warto pracować nad ich dobrym wychowaniem, wykształceniem i dać im to co możemy najlepszego”
KONCEPCJA PRACY
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
*Rozporządzenia MEN z dnia 12 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
*Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
*Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz, U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
*Statut Przedszkola Niepublicznego DONALD w Nakle nad Notecią
Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.
O NASZEJ PLACÓWCE
Jest to najstarsza Placówka z tradycjami zlokalizowana w centrum miasta w pięknej, zabytkowej willi z ciekawą historią. Organem prowadzącym i zarazem Dyrektorem przedszkola od 1993 roku jest mgr Grażyna Lewandowska. Atutem placówki jest okazały ogród, bogato wyposażony w atestowany sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych. Ozdobą ogrodu jest pomnik przyrody w postaci ogromnego, starego platana. Drzewo to stało się inspiracją do stworzenia przedszkolnego hymnu.
W przedszkolu funkcjonują 4 grupy wiekowe: 3, 4, 5, 6 latki. Placówka zatrudnia 8 nauczycieli oraz 9 pracowników obsługi.
BAZA PRZEDSZKOLA
Posiadamy 4 bezpieczne, przyjazne dzieciom wyposażone w atestowane, nowoczesne
meble sale dydaktyczne. Wszystkie sale przedszkolne posiadają zestawy
różnorodnych, ciekawych pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i
innych. W salach organizowane są okazjonalne i stałe kąciki tematyczne, takie jak
- kącik do obserwacji przyrodniczych, czytelniczy, muzyczny, plastyczny,
matematyczny itp. Dwie małe sale umożliwiają organizację zajęć gimnastyki
korekcyjno – kompensacyjnej oraz logopedycznych. Posiadamy także zaplecze
kuchenne, oraz jadalnię przystosowaną do spożywania smacznych i zdrowych
posiłków przygotowywanych w kuchni przedszkolnej.
ROLA NAUCZYCIELA – WYCHOWAWCY
Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kierunkowe kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: w zakresie terapii logopedycznej, gimnastyki korekcyjnej. Kadra pedagogiczna ustawicznie podnosi swoje kwalifikacje uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci w życzliwej atmosferze.
Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele są wsparciem dla każdego dziecka oraz zapewniają podmiotowe traktowanie, co przekłada się na jego wielostronny rozwój.
Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
Nauczycielki ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane..
Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień i dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u. Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach.
Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą tworząc przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne więc naszym zadaniem jest podejmowanie takich działań by czuło się akceptowane, miało poczucie bezpieczeństwa oraz czuło się współgospodarzem społeczności przedszkolnej i lokalnej. Pomożemy mu rozpoznawać własne pragnienia, potrzeby oraz poszerzać wiedzę i rozwijać tkwiące w nim talenty.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
- ciekawe świata,
- ufne w stosunku do nauczycieli,
- radosne,
- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
- odpowiedzialne i obowiązkowe,
- kulturalne i tolerancyjne,
- świadome zagrożeń, ale i możliwości jak ich unikać oraz gdzie szukać pomocy
Dziecko w naszym przedszkolu ma prawo do:
- życia i rozwoju,
- poczucia bezpieczeństwa
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- nauki, informacji,
- badania i eksperymentowania,
Model absolwenta naszej placówki:
Dziecko kończące przedszkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia i małego obywatela. Wykazuje ono :
- motywację i gotowość do uczenia się ,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność współpracy w grupie,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
Absolwent naszego przedszkola rozumie, zna, przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
- zasady kultury współżycia, postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska jako dobra służącego przyszłym pokoleniom
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
- Formy nagradzania zachowań zgodnych z regulaminem norm i zasad obowiązujących w grupie – KODEKSY GRUPOWE
- Nagradzanie pochwałą i uznaniem
- Darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, zwiększając zakres jego samodzielności
- Nagradzanie przez sprawianie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w
kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy
- Przywilej wykonywania prostych czynności wykazanych przez nauczyciela
- Atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dziecka
- Drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania, odznaki uśmiechu, naklejki
- Dyżury
- Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
- Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
- Przeprowadzenie diagnozy: wstępnej dla dzieci nowych, po I semestrze i końcowej
- Prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
- Rozmowy indywidualne z rodzicami
- Wymiana doświadczeń ze specjalistami
- Ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
- Wspieranie rozwoju dzieci- ewaluacja działań ujętych w programach PDW, IPET
- Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci
- Prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka
- Rozmowy indywidualne z rodzicami
- Organizowanie zebrań, warsztatów
- Organizowanie zajęć otwartych
- Prezentacja prac plastycznych oraz umiejętności artystycznych
4.Formy pracy
- Praca indywidualna
- Praca w małych zespołach
- Praca z całą grupą
- „Zajęcia adaptacyjne” ( zabawy i zajęcia z dziećmi nowo przybyłymi do przedszkola,
warsztaty integracyjne i zajęci otwarte dla rodziców)
- Procesy zachodzące w przedszkolu:
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe, w tym oparte na idei zrównoważonego rozwoju.
W roku szkolnym 2021/2022 w przedszkolu realizowane są następujące programy wychowania przedszkolnego dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola:
- Program wychowania przedszkolnego, wydawnictwo: PWN – Elżbieta Kordos
- Samodzielne, wszechstronne, szczęśliwe – program wychowania przedszkolnego – Ewa Wilczyńska
oraz programy własne i zajęć dodatkowych:
- „Zgoda – ja wygrywam, ty wygrywasz”
- „O zdrowie dbamy i sporty uprawiamy”
- „Pięknie czytamy, bo litery znamy – nauka czytania i pisania bez stresowania”
- Program zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippego”
- Wesołe zabawy z muzyką i tańcem” – program rytmiki
- „Przedszkolak- mały ekolog”
- Program nauki języka angielskiego
- Religia
- „Program profilaktyki logopedycznej” – Mówię ładnie i wyraźnie
- Program profilaktyki zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej
- Zajęcia sportowe doskonalące sprawność ruchową
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- Rodzice są partnerami, w ramach wypracowanych zasad współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach: wychowawczym, dydaktycznym, opiekuńczym, organizacyjnym i emocjonalnym
- Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
- Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują tradycyjne uroczystości.
- Przedszkole wspiera rodziców w wychowaniu dzieci poprzez dobry przepływ informacji, kontakty z nauczycielkami oparte na współpracy i wzajemnym zaufaniu. Rodzice współpracują z nauczycielami w rozwijaniu umiejętności swojego dziecka, zmniejszaniu deficytów rozwojowych.
- Rodzice otrzymują informację na temat osiągnięć i niepowodzeń dziecka, zapoznawani są z wynikami obserwacji oraz gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
FORMY WSPÓŁPRACY PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
- Zebrania ogólne i grupowe z rodzicami
- Konsultacje i rozmowy indywidualne
- Prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci, porady dla rodziców, artykuły),
- Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjmowanych dzieci i ich rodziców,
- Zajęcia otwarte,
- Zajęcia warsztatowe, prelekcje i konsultacje z udziałem specjalistów ( np. psycholog, pedagog, logopeda, pielęgniarka, dietetyczka, stomatolog itp. ),
- Zdobywanie od rodziców informacji o pracy przedszkola poprzez ankietowanie
- Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: pasowanie na przedszkolaka, Mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Rodziny kiermasze z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
- Konkursy, przeglądy, quizy, wycieczki,
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
- Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
- Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
- Zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego
Współpracujemy z :
- Urzędem Miasta i Gminy
- Policją i Strażą Pożarną
- Muzeum Ziemi Krajeńskiej
- Nakielskim Ośrodkiem Kultury
- Szkołą Podstawową Nr 2 w Nakle nad Notecią oraz lokalnymi przedszkolami
- Domem Pomocy Społecznej
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- Biblioteką Dziecięca
- Ośrodkiem Zdrowia
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
- Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
- Prowadzenie kroniki przedszkola
- Organizacja uroczystości między przedszkolnych,
- Prowadzenie strony internetowej placówki,
- Prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
- Upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, gadżety z nadrukiem, logo przedszkola itp.).
NASZE DOBRE PRAKTYKI I TRADYCJE
- Coroczne spotkania absolwentów przedszkola wraz zrodzicami połączone z piknikiem
- Zajęcia adaptacyjne dla nowych dzieci
- Coroczny Przegląd Kolęd i Pastorałek organizowany przez przedszkole w NOK
- Majowe quizy wiedzy zgodne z tematyką zawartą w priorytetach MEN
- Pół godzinki dla rodzinki- głośne czytanie bajek przez rodziców
- Pikniki przyrodniczo – ekologiczne w Polichnie
- Pikniki przyrodniczo – ekologiczne na zaproszenie rodziców w ramach współpracy
- Ciągły udział w różnorodnych akcjach charytatywnych o charakterze prospołecznym i proekologicznym
- Urodzinki dzieci
- Śniadania w formie „szwedzkiego stołu”
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2019-2022
Misja : „Pragniemy, aby nasi wychowankowie rozumieli świat, w którym
żyją, przyjmowali zań odpowiedzialność i w przyszłości aktywnie
działali na rzecz ochrony środowiska”.
Piękno otaczającego świata przyrody stanowi źródło inspiracji nie tylko dla ludzi dorosłych, ale przede wszystkim dla dzieci, które w przyrodzie upatrują tajemnicę, źródło osobistych przeżyć i aktywnego rozwoju. Dlatego też, w trosce o naturalny rozwój dziecka i jego zainteresowań powstał autorski program ekologiczny opracowany przez jedną z nauczycielek pt. „Przedszkolak- mały ekolog”, który uwrażliwi dziecko na potrzebę obcowania z naturą i będzie stanowić fundament świadomości ekologicznej. Program ten powstał z nadzieją, że nie tylko ukierunkuje on działania ekologiczne w naszym przedszkolu, ale również rozbudzi ciekawość przyrodniczą i chęć poznania najbliższego środowiska u najmłodszych.
Pracując z dziećmi w przedszkolu rada pedagogiczna zaobserwowała ich duże zaangażowanie w działania podejmowane na rzecz ochrony przyrody. Dowód ich czynnej postawy proekologicznej stanowi certyfikat potwierdzający udział przedszkolaków w ogólnopolskim programie ekologicznym „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Ponadto, dzieci angażują się w coroczne obchody Dnia Ziemi, Dzień Sprzątania Świata jak i wspierają działalność ekologiczną przedszkola m. in. poprzez ideę segregowania odpadów, baterii, dokarmiania ptaków itp. Jednak pomimo tak licznie podejmowanych działań na rzecz ochrony przyrody, obserwuje się u dzieci dość niski poziom opanowania nawyków ekologicznych, które stanowią warunek racjonalnego postępowania w duchu szacunku do przyrody i jej ochrony w życiu dorosłym. Stąd też wynika potrzeba cyklicznego utrwalania wiedzy z zakresu ochrony środowiska i pielęgnowania systemu wartości dziecka, w którym troska o środowisko naturalne jest czymś naturalnym i oczywistym. Program był punktem wyjścia do opracowania koncepcji i misji na kolejne lata a przy okazji stał się podręcznikiem- zbiorem gotowych propozycji i pomysłów do jej realizacji.
Główne priorytety przedszkola na lata 2019 – 2022
- Realizacja przyjętej przez Przedszkole Niepubliczne DONALD w Nakle nad Notecią polityki proekologicznej.
- Ujawnianie tkwiących w dzieciach zdolności twórczych i umożliwianie ich wszechstronnego rozwoju.
Podstawowym priorytetem jest realizacja przyjętej polityki środowiskowej przedszkolaka. Od kilku lat ze szczególnym zaangażowaniem realizujemy zagadnienia proekologiczne związane z ideą edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Jest to kierunek obecnych i przyszłych działań dydaktyczno-wychowawczych, w które zaangażowani są nauczyciele, pozostali pracownicy przedszkola, rodzice oraz pozyskiwani sojusznicy lokalni.
Nasze działania zmierzają do stworzenia dzieciom jak najlepszych warunków do aktywnego zdobywania wiedzy i umiejętności, twórczej zabawy, promowania zdrowego i bezpiecznego stylu życia oraz postaw ekologicznych.
Drugim priorytetem dotyczącym zasad pracy z dziećmi obowiązującym w naszym przedszkolu jest stosowanie indywidualizacji działań w zakresie opieki, wychowania i nauczania.
Stwarzanie warunków do odkrywania zdolności, predyspozycji oraz talentów tkwiących w dzieciach,co pozwala nam na bardziej wszechstronne kształtowanie osobowości młodego człowieka, gdyż proces uświadomienia sobie odrębności twórczej własnej osoby przebiega u dzieci w różnym tempie i czasie.
WIZJA
Dziecko:
- dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie, słownie je określa
- rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane gatunki zwierząt i roślin
- zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony przyrody i ekologii
- rozpoznaje zwierzęta niedostępne bezpośredniej obserwacji
- nazywa podstawowe zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej
- zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony
- zauważa zależność pomiędzy działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego.
- zna zasady segregacji i wtórnego wykorzystania odpadów,
PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW
Realizacja założeń koncepcji opierać się będzie na zastosowaniu technik i metod aktywnego poznawania środowiska przy jednoczesnym ograniczeniu metod podających. Bowiem metody aktywizujące zachęcają dzieci do samodzielności w rozwiązywaniu problemów, uczą systematyczności i współpracy w grupie, wzmacniają wiarę we własne siły, rozwijają wyobraźnię, myślenie i spostrzeganie u dzieci. Aktywny kontakt z przyrodą pozwala wykształcić u dziecka właściwy stosunek do wszystkiego, co żywe, stopniowo doprowadzając do zrozumienia przez nie stanowiska i roli człowieka w przyrodzie
Podczas zajęć wykorzystywane będą różnorodne metody, które pozwalają wszystkim przyswajać wiedzę, umiejętności, rozwijać twórczość, wyrażać ekspresję, tj.:
- metoda oglądowa: obserwacja (spontaniczna i kierowana), pokaz, prezentacje multimedialne, wystawy, film, ekspozycja
- metoda słowna: pogadanka, dyskusja, opis ( z wykorzystaniem obrazów naturalnych, modeli), opowiadanie, wywiad, praca z literaturą turystyczno-krajoznawczą i czasopismami, gry dydaktyczne, spotkania
- metoda praktyczna (badawcza ): spacery, wycieczki, zajęcia w terenie, doświadczenia i eksperymenty, hodowla, praca dla środowiska.
W koncepcji uwzględniano także metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, takie jak: metoda problemowa, sytuacyjna, burza mózgów, gry dydaktyczne. Istotne znaczenie ma również zastosowanie metod: asymilacji wiedzy, samodzielnego do niej dochodzenia, metod waloryzacyjne (impresyjne i ekspresyjne) oraz praktycznych.
FORMY PRACY:
Podstawową formą aktywności dziecka w przedszkolu jest zabawa. Z nią związany jest proces nauczania, w związku z czym na niej też oparte będą wszystkie działania związane z realizacją programu.
Proponowane formy pracy
- Zajęcia zorganizowane i dowolne z całą grupą i w zespołach
- Zajęcia indywidualne
- Zajęcia z udziałem rodziców i dzieci
- Spacery, wycieczki do różnych ekosystemów, instytucji pracy
- Prace hodowlane w kąciku przyrody: uprawa roślin, zbieranie nasion na karmę dla ptaków, wykonanie pomocy dydaktycznych (modeli, rysunków, gier).
- Konkursy dotyczące zagadnień ekologii i zasad ochrony przyrody
- Oglądanie czasopism , książek przyrodniczych i programów TV.
- Udział w akcjach ochrony środowiska naturalnego( np. obchody Dnia Ziemi, zbieranie baterii, plastikowych nakrętek, sadzenie drzew itp.).
- Wystawki tematyczne związane z ochroną przyrody (prace plastyczne, plakaty, książki, kolekcje przyrodnicze)
- Propagowanie idei ochrony przyrody :
- Prowadzenie kącika ekologicznego dla rodziców wyposażonego w ulotki, artykuły,
- Układanie haseł proekologicznych i propagowanie ich wśród rodziców i przedszkolaków,
- Organizowanie uroczystości ekologicznych
- Prezentacja inscenizacji o ekologii
- Udział w konkursach i uroczystościach o tej tematyce
Nasz absolwent ma być:
-samodzielny
-ciekawy świata
-odpowiedzialny
-wrażliwy na drugiego człowieka
-prawdziwym kolegą
– świadomy zagrożeń ekologicznych
– propagujący działania proekologiczne oraz prozdrowotne
ma umieć:
– nawiązywać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi
– myśleć, słuchać i rozumieć
– dbać o siebie i swoich bliskich
– dbać o najbliższe i dalsze środowisko
– unikać sytuacji mających negatywny wpływ na jego zdrowie
Podnoszenie, wzmacnianie efektów działalności dydaktycznej dotyczącej wiedzy ekologicznej
Zadania do realizacji:
- Zapoznawanie dzieci i rodziców z Konwencją Praw Dziecka.
- Wprowadzenie kodeksów ekologicznych dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci.
- Wspieranie wszechstronnej edukacji ekologicznej dzieci poprzez właściwe różnicowanie stosowanych metod aktywizujących.
- Diagnozowanie poziomu wiedzy, umiejętności ekologicznych dzieci poprzez obserwacje
- Realizacja programu własnego „Przedszkolak – mały ekolog”.
- Uwzględnienie w procesie wychowawczym wartości i postaw proekologicznych.
- Wykorzystanie naturalnych sytuacji do obserwacji zjawisk ekologicznych.
- Stwarzanie warunków do prezentacji swojej wiedzy ekologicznej na forum grupy przedszkola oraz w środowisku lokalnym ( organizacja: konkursów ekologicznych, plastycznych, recytatorskich, przeglądów piosenek, warsztatów itp.).
- Zwiększenie ilości wycieczek plenerowych i krajoznawczo-turystycznych umożliwiających dzieciom nabywanie i rozwijanie zainteresowań ekologicznych.
- Nawiązywanie współpracy z instytucjami oraz zakładami realizującymi zadania proekologiczne.
Zadania do realizacji:
- Opracowanie i ewaluacja koncepcji pracy przedszkola z uwzględnieniem profilu ekologicznego.
- Właściwy dobór treści programowych i dostosowanie ich do możliwości psychofizycznych dzieci w poszczególnych grupach wiekowych.
- Opracowanie półrocznych i rocznych sprawozdań z realizacji podstawy programowej w każdej grupie
- Opracowanie programów do pracy indywidualnej z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i
- Prowadzenie pracy indywidualnej w poszczególnych grupach z wykorzystaniem różnorodnych metod.
- Dobór treści ekologicznych do realizacji na dany rok szkolny z programu własnego oraz jego ewaluacja.
- Ewaluacja programu własnego po realizacji trzyletniego cyklu kształcenia.
Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku
Zadania do realizacji:
- Wypracowanie efektywnych sposobów włączania rodziców w organizowanie różnorodnych akcji i uroczystości środowiskowych:
- Sprzątanie Świata
- Powitanie Wiosny,
- Dzień Ziemi – Marsz Zielonych,
Dzień Wody- Dzień Niebieski w przedszkolu
- Konkursy plastyczne o tematyce przyrodniczej,
- Piknik na łonie natury „Mama Tata i Ja”,
-Symboliczne sadzenie drzewek w ogrodzie z okazji Dnia Drzewa
– Akcje charytatywne:„ Góra Grosza”, „Nakręć się”- zbiórka nakrętek, zbiórka
karmy dla zwierząt, baterii oraz makulatury
- Edukacyjne programy ogólnopolskie: „Czyste powietrze wokół nas”
– Warsztaty proekologiczne- „ Ze starego coś nowego” oraz kulinarne „ Gotuję z
mamą i tatą”
- Organizowanie wyjazdów, warsztatów, zajęć o charakterze proekologicznym
- Wyjazdy na pikniki w Polichnie- poznanie ekosystemów: łąki,pola, lasu
- Pikniki w gospodarstwach agroturystycznych rodziców przedszkolaków
- Spotkania z ekologami na ścieżce dydaktycznej w ODR Minikowo
- Wyjazdy do ZOO w Myślęcinku
- Warsztaty z żywymi zwierzętami w przedszkolu
- Warsztaty pszczelarskie: „Żywe pszczoły” oraz „ Żywe Mrówki”
- Zajęcia dydaktyczne o charakterze badawczym i doświadczalnym
- Przedstawienia o tematyce ekologicznej dla dzieci z naszego przedszkola i ich członków rodzin, dla pierwszoklasistów z zaprzyjaźnionej szkoły oraz mieszkańców DPS
- Organizowanie i udział w konkursach o tematyce ekologicznej
- Promowanie w mediach działalności ekologicznej prowadzonej przez przedszkole
4.Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku celem
wzbogacenia oferty edukacyjnej z zakresu ekologii (wycieczki, ODR Minikowo,
Stacja Uzdatniania Wody, Komunalne Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji-
Dział Gospodarki Odpadami).
- Przygotowanie dla rodziców oferty zdrowego żywienia dla naszych wychowanków
- Uatrakcyjnienie śniadań poprzez możliwość wyboru spośród kilku produktów tzw. „szwedzki stół”.
- Wzbogacanie bazy dydaktycznej przedszkola w materiały, plansze, filmy do zajęć przyrodniczych i ekologicznych.
- Realizacja programu „ Przedszkolak-mały ekolog” zgodnie z ujętym w nim harmonogramie.
Misja i wizja przedszkola na kolejne trzy lata ma na celu przybliżenie dziecku świat przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska, kształtowanie postawy proekologicznej, uświadomienie konieczności dbania o zwierzęta i rośliny oraz oszczędność wody, która jest niezbędna do życia . Nasi wychowankowie mają być świadomi tego, że nie są ostatnim pokoleniem na naszej planecie i tylko edukacja proekologiczna jest w stanie dokonać zmiany w ich umysłach i sercach. Zaszczepiona w przedszkolu świadomość proekologiczna jest szansą dla naszej planety i przyszłych pokoleń.